هشت سال! هشت سال به هيج وجه زمان كمي نيست. ميانگين طول عمر بسياري از جانداران روي اين كرهي خاكي به هشت سال نميرسد. اما انسان، هر چقدر هم كه بعيد به نظر برسد، توانايي اين را دارد كه هشت سال انتظار بكشد. هر چند اتفاقات فراواني در اين هشت سال براي هر يك از ما افتاد و بدون شك تجربيات تلخ و شيرين فراواني را از سر گذراندهايم. اما بالاخره با وجود گذشت اين همه سال، ديگر چند روز بيشتر تا انتشار
باقي نمانده است و با توجه به اين كه بازي همين حالا هم مراحل توسعه را به اتمام رسانده (اصطلاحا گلد شده است)، بسيار بعيد است كه شاهد تاخير ديگري باشيم.
آنچه گذشت…
بيهوده نيست اگر بگوييم كه استوديو لهستاني CD Project RED پس از سال ۲۰۱۵ و با شاهكارش يعني the Witcher 3: Wild Hunt به شهرت و محبوبيت رسيد. شهرت از موفقيت غير قابل انكار ويچر ۳ در نظر منتقدين و همين طور ميزان فروش آن برآمد. از طرفي، پشتيباني بي نظير استوديو از بازي، و انتشار محتويات فراوان رايگان پس از عرضه، در زمانهاي كه برخي بازيسازان به بهانههاي واهي به دنبال خالي كردن جيب مخاطبين خود هستند، CD Project RED را در قلب طرفداران بازيهاي ويديويي جاي داد.
اما اگر بخواهيم به ابتداي داستان مسير توسعهي بازي Cyberpunk 2077 كه اين مطلب بدان اختصاص دارد برگرديم، بايد به پيش از سه سال قبل از انتشار ويچر ۳، يعني سال ۲۰۱۲ باز گرديم. البته كه استوديوي لهستاني قصهي ما داستان دور و درازتري دارد كه به بيش از بيست و پنج سال پيش باز ميگردد. اما اين كه CD Project RED كه بود و چه كرد مقالهي مفصل ديگري را طلب ميكند، در اين مطلب روي سايبرپانك ۲۰۷۷ و مسائل مربوط به آن صحبت خواهيم كرد.
نخستين بازي بزرگ استوديو CD Project RED كه مدتها بازيهاي شركتهاي ديگر را براي وطن خود بازنشر مي داد، اولين بازي از يك سه گانه بود: the Witcher. اما مهمترين مشكل استوديو در توسعهي نخستين قسمت ويچر، عدم دسترسي به سرمايهي مناسب و يك موتور قدرتمند بود. بدين ترتيب آتاري انتشار بازي را بر عهده گرفت و استوديو BioWare(كه در آن زمان در اوج درخشش خود بود) موتور اختصاصي خود با نام BioEngine را در اختيار بازيسازان قصهي ما قرار داد.
پس از استقبال منتقدين از «ويچر» و استقبال پيسي گيمرهاي نقشآفرينيباز از اين بازي، CD Project درآمد حاصله را صرف توسعهي موتور اختصاصي خود كرد. در نتيجه نسخهي دوم سه گانهي ويچر با عنوان «قاتلين پادشاهان» با موتور داخلي RED Engine توسعه يافت و اين بار در كنار رايانههاي شخصي، با همكاري مايكروسافت، به صورت انحصار كنسولي براي كنسول ايكس باكس ۳۶۰ نيز در اواسط بهار ۲۰۱۱ منتشر شد.
نتيجهي كار خارقالعاده بود. داستان جذاب و روايت عالي بازي، در كنار ويژگيهايي كه تجربهي ويچر ۲ را به يك اكشن RPG مدرن و جذاب تبديل ميكرد در كنار گرافيك فني حيرتآور موتور جديد قرار گرفته بود تا موفقيت اين بازي را تضمين كند.
با گذشت يك سال از انتشار موفق ويچر ۲، زمزمههايي از بازي جديد CD Project به گوش رسيد. تا اين كه در بهار ۲۰۱۲، اين استوديو لهستاني به طور رسمي اعلام كرد كه بر روي يك عنوان كاملا جديد كار ميكند، و آن بازي چيزي نبود جز سايبرپانك ۲۰۷۷.
بازي سايبرپانك ۲۰۷۷ در واقع اقتباسي از يك بردگيم به نام سايبرپانك ۲۰۲۰ بود (و هست). بردگيمي كه نخستين بار در سال ۱۹۸۸ به بازار عرضه شد. چند ماه بعد، در روزهاي نخست سال ۲۰۱۳ شاهد انتشار نخستين تريلر بازي بوديم. تريلري با اتمسفري تاريك و سنگين و كارگرداني قوي. قطعهي Bullets از آلبوم Controlling Crowds بند Archive به خوبي روي تريلر به كار گرفته شده بود. همه چيز نويد يك بازي جاه طلبانه و جديد را ميداد، اما كمي بعد از انتشار آن تريلر، سايبرپانك ۲۰۷۷ به طور كامل در سكوت خبري فرو رفت.
كمي بعد CD Project اعلام كرد كه در حال كار بر روي آخرين بازي از سه گانهي ويچر، يعني the Witcher 3: Wild Hunt است. ويچر ۳ در ۲۰۱۵ عرضه شد و با وجود اين كه آن سال شاهد عرضهي بازيهاي بزرگ ديگري همچون Fallout 4 يا Metal Gear Solid V: the Phantom Pain نيز بوديم، اما ويچر ۳ به راحتي جايزهي بازي سال را به خود اختصاص داد. قصد ندارم وارد بحث ويچر ۳ شوم، در وصف اين شاهكار همين بس كه دومين و آخرين DLC پولي اين بازي كه «خون و شراب»(Blood and Wine) نام داشت و در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جايزهي بهترين بازي نقش آفريني سال را در مراسم the Game Awards 2016 به خود اختصاص داد. به جرئت ميتوان گفت ويچر ۳ به تنهايي ذائقهي بسياري از گيمرها را به سمت سبك نقش آفريني تغيير داد.
بگذريم! ويچر ۳ و محتويات پس از عرضهاش، يكي پس از ديگري منتشر شدند و يكي از بهترين تجربيات گيمينگ بسياري از مخاطبين بازيهاي ويديويي را پديد آوردند. اما از سايبرپانك ۲۰۷۷ چه خبري بود؟ هيچ خبري… در تمام طول مدتي كه ويچر ۳ يكي پس از ديگري جوايز مختلف را درو ميكرد، سايبرپانك در سكوت مطلق قرار داشت.
اكنون ميدانيم كه پس از انتشار خون و شراب و بسته شدن پروندهي سه گانهي ويچر، CD Project اغلب كارمندان خود را بر روي سايبرپانك ۲۰۷۷ متمركز كرد و حتي يك استوديوي جديد در شهر «وارسا» تاسيس نمود تا پروژه را هر چه سريعتر به پيش ببرد. اما تنها اخباري كه از CD Project در بين سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بيرون ميآمد، مربوط به بازي كارتي ويچر، يعني گوئنت بود كه به صورت مستقل عرضه شده بود.
بازي سايبرپانك 2077
با توجه به موفقيت چشمگير ويچر ۳، انتظارات از CD Project RED به شدت بالا بود. طرفداران جديد منتظر بودند تا شاهد معرفي بازي جديد سازندگان ويچر باشند و طرفداران قديميتر منتظر اخباري از سايبرپانك ۲۰۷۷ بودند. كم كم بازار شايعات داغ شد. شايعاتي كه خبر از تغييرات فراوان تيم توسعهدهندهي بازي ميدادند يا بيان ميداشتند كه اطلاعات، كانسپتها و Assetهاي بازي به سرقت رفته است… .
در نهايت، پس از سكوت خبري پنج سالهي بازي سايبرپانك ۲۰۷۷، در اواخر سال ۲۰۱۷ شاهد بوق زدن اكانت توييتر بازي بوديم! شوخي نميكنم، بعد از پنج سال اكانت توييتر بازي عبارت: *beep* را توييت كرد. اگر يادتان باشد حتما ميدانيد كه در آن زمان، همين يك بوق كوچك چه سر و صدايي در رسانههاي بازي سراسر جهان به پا كرد.
تقريبا تمام نگاهها به E3 2018 بود و به طور مشخص، كنفرانس مايكروسافت در اين مراسم، چرا كه CD Project تا به حال تمام نمايشهاي خود را در E3، در كنفرانس مايكروسافت انجام داده است. كنفرانس مايكروسافت در E3 2018 سر رسيد و بدون شك شاهد يكي از بهترين كنفرانسهاي تاريخ مايكروسافت بوديم. بازيهاي بزرگي نظير Se******o Shadow Die Twice، Devil May Cry 5 و… در اين مراسم رونمايي شدند اما در كمال تعجب خبري از سايبرپانك ۲۰۷۷ نشد. فيل اسپنسر رئيس برند ايكس باكس براي خداحافظي روي صحنه آمد و من زمين و زمان را دشنام ميدادم كه پس سايبرپانك كو؟! كه ناگهان، صفحهاي همانند هك شبيه سازي شد و در كمال شگفتي، پس از پنج سال، دومين تريلر سايبرپانك ۲۰۷۷ به عنوان يك غافل گيري بزرگ، پايان بخش مراسم مايكروسافت در آن شب رويايي بود.
پس از آن قطار انتشار اطلاعات از بازي، روي ريل افتاد. چند ماه بعد و در جريان گيمزكام همان سال، گيمپلياي چهل و پنج دقيقهاي از بازي منتشر شد. در مورد ويژگيهاي بازي و اين كه در «شهر شب»(شهري كه بازي در آن جريان دارد) چه چيزهايي خواهيم ديد و شنيد، در ادامهي متن مفصل صحبت خواهيم كرد.
اما غافلگيريهاي سايبرپانك ۲۰۷۷ ادامه داشت. در كنفرانس مايكروسافت در E3 2019، شاهد به نمايش در آمدن تريلري سينماتيك و زيبا از بازي بوديم. تريلري كه سورپرايز بزرگي را در انتهاي خود پنهان كرده بود و آن، حضور كيانو ريوز(Keanu Reeves) در نقش جاني سيلورهند در سايبرپانك ۲۰۷۷ بود. كيانو ريوز سپس خود روي صحنهي كنفرانس حضور يافت و طي آن سخنراني خندهدار و «نفسگير!» از تاريخ انتشار بازي رونمايي كرد: فروردين ۱۳۹۹(April 2020).
با گذشت زمان، وقتي شور و شوق حاصل از سورپرايز كيانو ريوز خوابيد، هر چه بيشتر به تاريخ انتشار اعلام شده نزديك ميشديم، بيشتر به نظر ميرسيد كه يك جاي كار ميلنگد. تريلرها و كمپين تبليغاتي وسيعي كه ويچر ۳ پيش از عرضه داشت را مرور كنيد تا متوجه منظورم شويد. اگر اخبار را در نظر نگيريم، تنها تبليغاتي كه سايبر پانك ۲۰۷۷ پس از E3 2019 داشت، يك نمايش موزيكال در the Game Awards همان سال بود.
اين مشكوك بودن كار خود را كرد و بازي چند هفتهاي قبل از رسيدن به تاريخ انتشار اعلام شده، تا اواخر تابستان (September) تاخير خورد. مدت زمان زيادي سپري نشده بود كه تاخير دوم، زمان انتشار بازي را به ۲۹ آبان ۹۹(۱۹ November 2020) تغيير داد. از طرفي، همه گيري ويروس كوويد-۱۹ شرايط جديد و غريبي را براي بسياري از مشاغل جهان، از جمله بازيسازان به وجود آورده بود و كاملا مشهود بود كه اين ويروس برنامههاي مديران CD Project را تا حدي به هم ريخته است
با وجود همهي اينها اما با معرفي برنامهي Night City Wire و برگذاري آن، تابستان منتهي به انتشار بازي بسيار پربار بود و چيزي كه از كمپين تبليغاتي بازي انتشار ميرفت را برآورده ساخت. اين كه در اين برنامه كه به معرفي جنبههاي مختلف بازي پرداخته چه چيزهايي معرفي شدند را در ادامه به طور مفصل بررسي خواهيم كرد.
حال در پاييز ۱۳۹۹ قرار داريم. بعد از گذشت اين همه سالي كه با يك ديگر مرور كرديم، حال تنها چند روز تا انتشار سايبر پانك ۲۰۷۷، يكي از بزرگترين پروژههاي تاريخ صنعت بازيهاي ويديويي باقي مانده است. حال بياييد به صورت جامع مرور كنيم كه چه چيزهايي از بازي ميدانيم؟
تريلر سايبرپانك 2077
تغيير براي تطبيق
در ابتدا بياييد كمي به بررسي تفاوتاتي كه اين ip جديد، با بازيهاي پيشين CD Project، يعني سه گانهي ويچر دارد نگاهي بياندازيم. سه گانهي ويچر در دنيايي فانتزي جريان داشت. ساختار، معماري و طراحياي كه در آن سه بازي شاهد بوديم، مديوال و سرشار از المانهايي نظير جادو، جنگهاي بزرگ با سلاحهاي سرد، حاكمين مختلف و سياستهايشان و… بود.
در طرف ديگر اما سايبرپانك ۲۰۷۷، همان طور كه از نامش پيداست، در سبك ادبي و طراحي سايبرپانك طبقه بندي ميشود. اين بار، تكنولوژيهاي بسيار پيشرفته جاي جادو را گرفتهاند. معماري سنگي و چوبي قصرهاي كنگرهدار و خانههاي شيرواني، جاي خود را به برجهاي سر به فلك كشيدهي فلزي و شيشهاي دادهاند. ديگر خبري از حاكمان بزرگ، حكومتهاي مختلف و بازيهاي سياسي و نظامي بين آنها نيست، چرا كه بازي تنها در يك شهر جريان دارد. در نايتسيتي، درگيريها و بازياي سياسي و مالي بين غولهاي صنعتي و گنگهاي قلمرو دار است، نه بين حاكمان كاريزماتيك و جادوگران دلربا.
در نتيجهي اين همه تغيير، شكي نيست كه بزرگترين استوديوي لهستان، مسير كاملا جديدي را در طول توسعهي سايبرپانك ۲۰۷۷ پيش روي خود ميديد. اين تغيير ساختاري، همهي كاركنان استوديو را در بر ميگرفته، اما بدون شك بيشترين چالش پيش روي طراحان (ديزاينرها) و هنرمندان تيم بوده است كه بايد سبك هنري خود را از عهد عتيق، به يك آيندهي پادآرمانشهري تغيير ميدادند.
بحث پادآرمانشهر مطرح شد، بله، شكي نيست كه نايتسيتي يك پادآرمانشهر خواهد بود، اصلا چنين شهري يكي از اركان سبك سايبرپانك است. اما مسئلهاي در بين مطرح است كه صرفا در حد يك تئوري است، اما هر كسي كه از ابتداي معرفي بازي نمايشهاي آن را دنبال ميكرده، به احتمال زياد بر اين امر واقف است و آن تغيير ستينگ و ايدهي اوليهي شهر شب، در طول سالهايي كه بازي در سكوت بود است.
نگاهي به اولين تريلر بازي كه در سال ۲۰۱۳ منتشر شد بياندازيم. چه ميبينيم؟ قتل عام، سلاحهاي تكنولوژيك قدرتمند، نيروي پليسي كه ابايي از شليك گلوله ندارد و… همهي اينها در خيابانهاي ظلماني و در ميان آسمانخراشهاي سر به فلك كشيدهي شهري در دل شب جريان دارد. تم به شدت تاريك و در كمال تعجب زيبايي بر آن تريلر حاكم است.
از طرف ديگر، وقتي به تريلرهاي جديدتر بازي، پس از رونمايي مجدد در ۲۰۱۸ نگاهي مياندازيم، شاهد چيزهاي متفاوتي هستيم. حضور پليس به شدت در نمايشها كاهش يافته و به نوعي، شهر شب آزادي تقريبا بي قيد و بندي را در اختيار مجرمين گذاشته است. شهري را شاهديم كه پول و زور آن را اداره ميكند و گويي دولت آمريكا آن را به حال خود رها كرده است. البته كه همچنان با مفاهيم تاريكي طرف هستيم، ولي اين تاريكي اين بار در بطن ادبيات بازي پنهان شده است، در ظاهر همه چيز درخشان و هيجان انگيز است و خورشيد نيز بر شهر شب ميتابد!
در مورد علت اين تفاوت تنها سلاحي كه داريم گمانه زني است چرا كه مسئولين CD Project RED همواره از پاسخ به علت اين تفاوت بين نمايش نخستين و نمايشها جديد بازي طفره رفتهاند. به نظر من، سايبرپانك ۲۰۷۷ در ايدهي اوليه، قرار بوده كه بسيار تاريكتر از ساختار كنونياش باشد. به بياني ديگر، اين تاريكي نه تنها در بطن محتويات بازي، بلكه در فرم آن هم متجلي باشد؛ هر چه نباشد، اسم شهر، شهر شب است.
اما پس از موفقيت ويچر ۳ و محبوبيت جهانياي كه CD Project به دست آورد، احتمالا تيم مديريت مسير پروژه را عوض كردهاند. بازياي به آن شدت تاريك چيزي نيست كه باب ميل مخاطبين عام صنعت بازي باشد. در عوض شهر شب به شهري با رنگ و لعاب غليظ و جذاب تبديل شد. به قول جف كيلي (در مصاحبهاش در E3 2018 با چند تن از دست اندر كاران سايبرپانك ۲۰۷۷): «مثل GTA». حرف جف كيلي لب مطلب را ادا ميكند، سايبرپانك ۲۰۷۷اي كه پس از پنج سال سكوت بازگشت، بسيار مشابه GTAاي است كه در شصت سال ديگر جريان دارد.
البته كه همان طور كه ذكر شد، با قطعيت نميتوان در مورد تغيير موضع CD Project در بازي خود سخن گفت چرا كه هيچ اظهار نظر رسمياي صورت نگرفته است. در طول سكوت پنج سالهي بازي برخي شايعات از تغييرات اساسي در پروژه خبر ميدادند اما خب به شايعات و زمزمهها نميتوان استناد كرد. به هر حال، چيزي كه مشخص است، اين است كه سايبرپانك ۲۰۷۷ قسمتي از آن تاريكي را در بطن خود حفظ كرده و نبايد فراموش كنيم كه هنوز و همواره يك بازي نقش آفريني كامل و بزرگ خواهد بود، نه يك كلون GTA. اما احتمالا حسرت تجربهي جهاني به تاريكي تريلر ۲۰۱۳ بازي، هرگز از دل ما بر طرف نخواهد شد…
گيم پلي سايبرپانك 2077
آنچه خواهيم ديد…
به دليل حجم زياد اطلاعات منتشر شده از بازي، در اين قسمت تنها به مرور و جمعبندي اطلاعات رسمياي كه از طرف CD Project RED به صورت عمومي منتشر شده است خواهيم پرداخت و از حواشي و شايعات دوري ميكنيم.
نخستين ويژگي مهمي كه بايد ذكر كرد، ويژگياي است كه همانند ساختار بازي، براي CD Project تازگي دارد و به قدري مهم است كه در همان رونمايي مجدد بازي در ۲۰۱۸، اعلام شد: زاويهي ديد اول شخص در بازي. سايبرپانك ۲۰۷۷ كاملا اول شخص خواهد بود و كاربر نميتواند همانند بازيهاي نقش آفريني بتزدا، بين حالت اول شخص و سوم شخص انتخاب كند.
از همان ۲۰۱۸ بسياري از گيمرها به اول شخص بودن بازي اعتراض كردند. اما پاسخ استوديوي لهستاني همواره اين بود كه با وجود جديد بودن توسعهي بازي اول شخص براي آنها، اين زاويهي ديد زمينهي غرق شدن هر چه بيشتر مخاطبين در جهان بازي را فراهم ميسازد. البته لازم به ذكر است كه برخي كاتسينهاي بازي سوم شخص خواهد بود و البته بازيكنان ميتوانند در زمان رانندگي از نماي خارج از اتوموبيل (همانند بازيهاي ريسينگ) بهره ببرند.
ويژگي مهم ديگري كه در سايبرپانك ۲۰۷۷ وجود دارد، سيستم انتخاب پيشزمينههاي داستاني متفاوت در ابتداي شروع بازي است، سيستمي كه با نام «مسيرهاي زندگي»(lifepaths) معرفي شده. در ابتداي شروع بازي، مخاطب سه انتخاب متفاوت خواهد داشت: صحرانشين(Nomad)، بچهي خيابون(Street Kid) و شركتي(Corpo). بر اساس اين كه كدام مسير زندگي انتخاب شود، بازي افتتاحيه و پيشزمينهي متفاوتي خواهد داشت.
CD Project و ديگر استوديوهاي بازي، به خصوص نقشآفرينيسازها، چندان با اين ايده غريبه نيستند. مثلا در ويچر ۳ شما ميتوانيد سيوهاي ويچر ۲ خود را بار گذاري كنيد و در نتيجه، تصميماتي كه در ويچر ۲ گرفتهايد، در نسخهي سوم نيز تاثيرگذار خواهد بود. اما اين كه براي يك ip جديد شاهد طراحي چنين سيستمي باشيم كه بر اساس انتخاب مخاطب نه فقط يك سري از جزئيات، بلكه درصد قابل توجهاي از داستان را تغيير ميدهد، كاري نسبتا جديد و جاه طلبانه است. بهتر است نگاهي به اين سه مسير پيش روي مان در بازي بياندازيم:
صحرانشين: بر خلاف چيزي كه در ابتدا فكر ميكرديم، بازي سايبرپانك ۲۰۷۷ تنها محدود به شهر شب نيست. منطقهاي به نام Badland در بيرون ديوارهاي شهر شب قرار دارد كه صحرايي لميزرع است. اما كساني كه تمايل به زندگي در ميان آهنپارههاي غول پيكر شهر شب را ندارند، در اين بيابان در كنار هم جمع شدهاند و جامعهاي كوچك، ولي سرزنده را تشكيل دادهاند.
اگر صحرا نشيني را انتخاب كنيد، شخصيت شما در بازي يكي از اين حاشيهنشينهاي شهر شب خواهد بود. كسي كه در كودكي، ابرشهر صنعتي را تنها در دوردست ديده است، در ميان شنها با همسن و سالان خود بازي كرده و شبها در كنار خانوادهي صميمي خود دور آتش جمع ميشده. اما به علتي، خانوادهي اين V (تفاوتي نميكند چه مسير زندگياي انتخاب خواهيد كرد، در هر صورت شخصيت شما با نام V شناخته خواهد شد.) دچار مشكلات جدياي خواهد شد و راه او به شهر شب باز ميشود… .
بچهي خيابون: در اين مسير زندگي، V در بين كوچه پس كوچههاي شهر شب بزرگ شده است. در ميان گنگهاي خطرناك شهر رشد كرده و دوستان خود را يافته است، دوستاني كه هواي او را دارند. اين V شهر را مثل كف دست خود ميشناسد، شركتها، گنگها، ميداند از كجا پول در بياورد و در كجا خرج كند و… در كل، اين V ميداند در اين شهر چه كاري بايد بكند و چه كاري نبايد بكند.
شركتي: V در اين مسير زندگي يكي از فعالين در يكي از شركتهاي بزرگ صنعتي شهر شب خواهد بود (احتمالا شركت آراساكا(arasaka)). زندگي در ميان صاحبان قدرت خطر خود را دارد. در چنين فضاي سنگين و جدياي، كساني هستند كه براي پول و قدرت بيشتر دست به هر كاري ميزنند. از طرفي، ساختار سرمايه محور شركتهاي بزرگ با كسي تعارف ندارد.
تريلر بازي سايبرپانك 2077
هر يك از سه مسير زندگي پيش روي ما، منحصر به فرد و به خودي خود جذاب هستند و اين به سليقهي مخاطب بستگي دارد كه كدام يك را ترجيح خواهد دهد. از طرفي، با توجه به تاثير عمدهي اين مسيرها در جريان بازي، بايد انتشار داشته باشيم كه سيستم مسيرهاي زندگي، ارزش تكرار بسيار بالايي به سايبرپانك ۲۰۷۷ ببخشد.
بخش ديگري از بازي سايبرپانك ۲۰۷۷ كه اطلاعات رسمياي از آن منتشر شده، مربوط به سلاحهاي بازي است. چنين به نظر ميرسد كه در بازي شاهد گسترهي وسيعي از سلاحها خواهيم بود، از سلاحهاي سرد نظير كاتانا و شمشير مانتيس(Mantis Blade) كه در دست شخصيت پنهان ميشود گرفته تا انواع سلاحهاي گرم. تاييد نشده كه آيا همهي سلاحهاي بازي امكان شخصي سازي و ارتقا دارند يا خير، اما اين قابليت، حداقل براي برخي از سلاحها در بازي وجود خواهد داشت.
سلاحهاي سرد بازي به دو دستهي سلاح سرد معمولي(Melee Weapons) و سايبرافزار(Cyberware) تقسيم ميشوند. سلاحهاي سرد معمولي كه مشخصاند، كاتانا، شمشير و… . اما سايبرافزارها در واقع قطعاتي سايبري هستند كه جاي اعضاي بدن را گرفته يا مكمل آنها ميشوند و قدرت نبرد فرد را افزايش ميدهند. نظير شمشير مانتيس كه بارها در تريلرهاي بازي به نمايش در آمده، مشت آهنين، موشكانداز روي دست و…
سلاحهاي گرم بازي در سه دستهي «تكنولوژيكي»(Tech)، «قدرتي»(Power) و «هوشمند»(Smart) قرار ميگيرند. سلاحهاي تكنولوژيكي نوع متداولتر سلاحهاي گرم خواهند بود كه در مبارزات نفر به نفر در موقعيتهاي متداول كاربرد دارند. سلاحهاي قدرتي، سلاحهاي تقويت شدهاي هستند كه در برابر دشمناني كه از حفاظهاي قدرتمند استفاده ميكنند، به كار خواهند آمد.
سلاحهاي هوشمند اما جالبترين نوع سلاحهاي بازي خواهند بود. اين سلاحها قابليتها جالبي دارند كه محبوبيت و البته قيمت آنها را افزايش داده است. براي مثال، يكي از اين ويژگيها قابليت رهگيري هدف است؛ بدين صورت كه وقتي به نزديكي هدفي شليك ميكنيد، گلولهها اتوماتيك به طرف هدف مورد نظر به حركت در ميآيند.
در كنار سلاحهاي مذكور، سلاحهاي جانبي نظير سلاحهاي پرتاب كردني (احتمالا انواع نارنجك، چاقوي پرتابي و…) نيز در بازي حضور خواهند داشت، اما تا به حال اطلاعات مشخصي از اين نوع سلاحها ارائه نشده است. طراحي سلاحهاي گرم نيز، براي طراحان CD Project كه تا پيش از اين روي چنين بازياي كار نكرده بودند، يك چالش جديد بوده است. بايد منتظر ماند ديد عملكرد اين استوديو در زمينهي شوتينگ و نبردهاي سرد از ديد اول شخص چگونه خواهد بود.
دانلود بازي سايبرپانك 2077
سايبرپانك ۲۰۷۷ نيز همانند بازيهاي پيشين CD Project RED براي بزرگسالان ردهبندي سني شده است. در بازي شاهد استفاده از دخانيات، مواد مخدر، مشروبات الكي و… خواهيم بود، در كنار چراغهاي چشمكزن كلابها و تبليغات زرد فراوان در سطح شهر. اما اين جهان پر رنگ و لعاب تنها يك روي سكهي نايتسيتي است. در طرف ديگر شاهد پسماندهاي فراوان، محيط زيست تخريب شده، تراكم بسيار شديد جمعيت، خيل عظيم كارتنخوابها و بيخانمانها و از همه مهمتر نرخ خشونتي كه دو برابر ميانگين بقيهي ايالتهاي آمريكا است، خواهيم بود.
درصد قابل توجهاي از اين نرخ بالاي خشونت مسلما به گنگهاي نايتسيتي مربوط ميشود. نه گنگ از بازي معرفي شده است. از Maelstrom كه ديوانگان كشت و كشتار و تكنولوژي هستند گرفته، تا گروهي مذهبي نظير Valentino’s. گنگي به نام Moxes كه از دختراني تشكيل شده كه هواي يك ديگر را دارند، يا Voodoo boys كه گروهي متشكل از قويترين هكرهاي (يا به اصطلاح خود بازي: نترانرهاي(Net Runner)) شهر شب است.
هر يك از اين گنگها براي خود قلمرويي دارند و با گنگهاي همسايهي خود همواره در حال نبرد هستند. حتي منطقهي Badlands نيز دو گنگ را در خود جاي داده است و خالي از هيجان نخواهد بود… . چيزي كه مشخص است، اين است كه احتمالا حجم قابل توجهاي از مراحل فرعي يا شايد حتي اصلي سايبرپانك ۲۰۷۷ در تعامل با اين گنگها رغم خواهد خورد.
ادامه در لينك زير:
https://dbazi748029249.wordpress.com/2021/02/13/%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%d9%be%d8%a7%d9%86%da%a9-%db%b2%db%b0%db%b7%db%b7/
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: