بازی اساسین کرید 2020
از سرزمینهای شمالی – نگاهی کوتاه بر سری بازی اساسین کرید
وقتی صحبت از سری بازیهای Assassin’s Creed میشود، خاطرات خوب زیادی از گذشته به ذهن من خطور میکند. خاطراتی چون اولین معرفی این سری توسط «جید ریموند» (Jade Raymond) معروف و محبوب که در آن دوران در «یوبیسافت» کار میکرد و عملا با همین سری هم مشهور شد. یا «اتزیو آدیتوره» (Ezio Auditore) قهرمان شماره دوم بازی که به نظر من و بسیاری دیگر از گیمرها یکی از محبوبترین شخصیتهای این سری است. البته یار غار این سری و همنشین همیشگی آن باگهایی بوده که هیچ قسمت بازی خالی از آنها نیست و حتی در اولین معرفی سری در نمایشگاه E3 هم خودنمایی میکنند.
به شخصه معتقدم این سری پس از شماره دوم دچار نوعی افت شده که همین باعث شد من به شخصه تلاشی برای تجربه عناوین پر تعداد بعدی این مجموعه نکنم. چند شماره بعدی سری یک کپی بیخلاقیت از شمارههای قبلی بودند که فقط شما را به یک موقعیت جغرافیایی جدید میبردند و تجربه چندان متفاوتی برای شما خلق نمیکردند. البته دوستان زیادی دارم که از طرافداران پروپاقرص این مجموعه هستند و توصیه زیادی به تجربه شماره جدید بازی داشتند. با این مقدمه به سراغ نقد بازی Assassin’s Creed: Valhalla میروم.
سیستم مورد نیاز بازی اساسین کرید 2020
جنگجویان مهاجر – داستان بازی اساسین کرید والهالا
وایکینگ به اقوامی از شمال اروپا و مناطق سردسیر این قاره گفته میشود (دانمارک، نروژ و سوئد فعلی) که در قرون ۸ تا ۱۱ میلادی جز قدرتمندترین اقوام اروپا بودهاند. این اقوام که به مردمان شمال معروفند جنگاورانی بیرقیب بودند که با کشتیهای خود شمال اروپا را در مینوردیدند. علاوه بر جنگاوری، این قوم از لحاظ فرهنگی نیز تاثیرات بسیاری داشتند که برای نمونه میتوان از الهامبخش بودن خدایان آنها مانند «تور» در محبوبترین فرانچایزهای حال حاضر دنیا مثل «اونجرز» (Avengers) یا خدای جنگ (God of War) نام برد.
اساسینز کرید: والهالا داستان یک «وایکینگ» به نام «ایور» (Eivor) را روایت میکند که در ابتدای بازی به شکلی دراماتیک والدین خود را از دست میدهد. اما داستان بازی به اینجا ختم نمی شود. طرفداران این سری میدانند که این بازی داستان نبرد بیپایان انجمن مخفی قاتلین (Assassin’s Creed) با دشمنان همیشگی خود یعنی فرقه قدما (The Order of the Ancients) را روایت میکند. این فرقه با به خدمت گرفتن افراد مهم، نفوذ زیادی در مناسب دولتی داشته و عملا کنترل کشورها را به دست گرفته و دست به جنایات مختلف میزنند.
بازی داستانی جذاب را روایت میکند که علاوه بر مضامین تاریخی چند وجه دیگر نیز دارد. بخش علمی تخیلی داستان به نظر بیشتر برای منطقی نشان دادن تعداد زیاد قسمتهای بازی طراحی شده و عملا نیازی به وجود آن برای روایت یک داستان جذاب تاریخی نیست. اما با این وجود نیز داستان شخصیت اصلی بازی یعنی «ایور» جذاب و دیدنی است و قابلیت همراه کردن مخاطب را تا انتها دارد. شخصیتهای معرفی شده کاملا قابل باور هستند و پرداخت خوب آنها باعث شده مخاطب با هرکدام احساس نزدیکی کرده و سرنوشت او برایش مهم باشد.
از «ایور» جنگجو و برادر ناتنیاش «سیگورد» (Sigurd) تا اعضای فرقه با ریشههایی عربی و شخصیتهای خبیث و منفی بازی، همگی باورپذیر هستند. صداگذاری سطح بالا و انتخاب صداپیشگان مناسب برای شخصیتها یکی دیگر از عوامل پرکشش بودن بازی در بخش روایت است. روابط احساسی و انسانی بین افراد هم بسیار جذاب از کار درآمدهاند.
گیم پلی بازی اساسین کرید والهالا
بازی اساسین کرید 2020 - اساسین کرید والهالا برای ps4
طبیعت زیبا – گرافیک بازی اساسین کرید ۲۰۲۰
چند موقعیت جغرافیایی مختلف در بازی اساسینز کرید: والهالا به تصویر کشیده شدهاند که همگی زیباییهای منحصر به فرد بصری خود را دارند. شمال پوشیده از برف، طبیعت سرسبز و زیبا و حتی مکانهای جادویی. تمامی این محیطها به کمک موتور بازیسازی پیشرفته کمپانی «یوبیسافت» یعنی موتور «انویل» (Anvil) به زیبایی هرچه تمامتر به تصویر کشیده شده است. این موتور که در واقع نسخه AnvilNext 2.0 است یکی از موتورهای اختصاصی شرکت «یوبیسافت» است و به صورت داخلی برای هر بازی جدید به جدید دستاوردهای فنی روز مجهز میشود.
این موتور قابلیتهای زیادی ارائه میکند که مهمترین آن طراحی پایهای و ساختاری آن برای ساخت بازی با دوربین سوم شخص و محیطهای بزرگ و گسترده است. «یوبیسافت» از این موتور برای ساخت دو سری بازی محبوب خود یعنی Assassin’s Creed و Prince of Persia استفاده میکند. از قابلیتهای جدید این موتور که در بازیهای مدرن تبدیل به یک استاندارد شده، بخش مخصوص عکس (photo Mode) آن است که در هر لحظه در دسترس بوده و دست شما را در شکار صحنههایی خارقالعاده از زیباییهای بازی باز میگذارد. قطعا به زودی تصاویر مهیج زیادی از بازی به کمک این قابلیت منتشر خواهد شد.
به شخصه باگ گرافیکی زیادی در بازی بازی اساسین کرید والهالا ندیدم اما چند مورد از خرابی انیمیشنها در بازی دیده شد که احتمالا به مرور و با بهروزرسانیهای جدید بازی از بین خواهند رفت. افکتهای نورپردازی و سایهزنی زیبایی نیز توسط AnvilNext 2.0 اجرا میشوند که صحنههای جذابی خلق میکنند. نوری که از میان درختان تابیده میشود یا صحنههای غروب و طلوع زیبایی در بازی به واسطه همین نورپردازی عالی قابل مشاهده است.
موسیقی درجه یک بازی اساسین کرید ۲۰۲۰ هم کار «جسپر کید» (Jesper Kyd) است که دیگر تبدیل به عضوی جدانشدنی از این مجموعه شده و قطعات زیبای او را در تعداد زیادی از عناوین این مجموعه شنیدهایم. البته او از حضور یک متخصص موسیقی شمال اروپا (Nordic) یعنی «اینار سلویک» (Einar Selvik) برای جانبخشی به موسیقی این نواحی در بازی نیز استفاده کرده است که ترکیب این دو باعث خلق موسیقی جذابی شده است.
لیست قطعات موسیقی بازی پرتعداد و در انواع مختلف است. از موسیقی حماسی مخصوص رزم و پیکار تا موسیقی شاد بزم و مهمانی که در همه آنها از سازهای مخصوص منطقه شمال اروپا (اسکاندیناوی) مانند فلوت، شیپورهای بزرگ (Horn) و سازهای کوبهای استفاده شده است. نکته جالب اینکه وایکینگها از سازی مثل شیپور بزرگ (Horn) در جنگها نیز برای فرمان دادن به سربازان استفاده میکردند.
بازی اساسین کرید 2020 - گیم پلی بازی assassins creed valhalla
مصائب یک وایکینگ – گیم پلی بازی Assassin’s Creed Valhalla
بازی اساسین کرید والهالا به خوبی در شما، حس و حال یک جنگجوی «وایکینگ» را بیدار میکند. مقدمه بازی در نروژ میگذرد که سرزمینی یخزده و پوشیده از برف است. مردمانی که توانستهاند در چنین شرایط جوی سخت مقاومت کنند، قطعا بسیار قدرتمند هستند. علاوه بر این در بخشهای روایی ابتدایی نیز از وایکینگها به عنوان مردمانی با اخلاق و به دنبال افتخار یاد میشود. این زمینهسازیهای ابتدایی تاثیر به سزایی در شناخت کلی این قوم برای مخاطب و حتی ایجاد علاقه به آنها دارد.
بعد از ظاهر بازی و بخش روایی، در سطحی عمیقتر یعنی در گیمپلی نیز سعی شده با طراحی یک گیمپلی عمیق که لایههای متفاوتی را در خود جای داده است، سعی در معرفی جامعه چند لایه و حتی پیچیده وایکینگی بوده است. مکانیکهای نقشآفرینی، مکانیکهای اکتشاف و ماجراجویی، مکانیک نبردها، مکانیکهای مدیریت و گسترش پایگاه، مکانیک مربوط به دشمنان با طراحی جالب و طبقهبندی شده، ماموریتهایی که تنوع بسیار خوبی دارند و مکانیکهای مخفیکاری و اختفا که همگی در کنار هم یک تجربه عمیق را برای گیمر مهیا میکنند.
گیم پلی بازی assassins creed valhalla
بازی اساسین کرید والهالا از المانهای نقشآفرینی مانند بالاتر رفتن سطح قهرمان بازی یا دسترسی به قابلیتهای جدید در سطوح بالاتر سود می برد اما یک بازی نقشآفرینی صرف نیست و با حفظ این المانها به سمت ژانر اکشن و حتی مخفیکاری نیز حرکت میکند. اصولا Assassin’s Creed: Valhalla را میتوان یک بازی میان سبکی دانست که سعی در ارائه قابلیتهای جذابی از بسیاری از سبکها و ایجاد بالانس بین آنها را دارد.
یکی از بخشهای جذاب دیگر بازی اساسین کرید والهالا ساخت دهکده و در واقع مقر فرماندهی شما است که به تدریج رشد کرده و قابلیتهای بسیاری را به قهرمان داستان اضافه میکند. ماهیگیری، آهنگری، شکار، تجارت، اکتشافات و گنج یابی، سیاست و کشورداری و بسیاری دیگر همه در دل دهکده اصلی بازی گنجانده شده است که به نظرم برای انجام همه آنها به ساعتها زمان نیاز است. به خصوص که ماموریتهای طراحی شده نیز کوتاه نیستند و معمولا از یک رشته ماموریت پشت هم تشکیل شدهاند.
دشمنان بازی اساسین کرید والهالا از انواع و اقسام مختلف هستند که میتوان برای مقابله با هر کدام تاکتیک خاصی داشته باشید. گاهی نبرد نزدیک و جنگ تن به تن و گاهی فرار و ضربه زدن به حریف از فاصله دور. البته این بخش پیچیدگی چندانی ندارد و بدون تغییر تاکتیک نیز امکان شکست دادن همه دشمنان به غیر از غولآخرهای بازی وجود دارد.
اساسین کرید والهالا برای ps4 - اساسین والهالاvalhalla
ولی افتاد مشکلها – مبارزات بازی اساسینز کرید: والهالا
اما بازی Assassin’s Creed Valhalla در بخش گیمپلی مبارزات خوب عمل نمیکند که تا جایی که یادم است، این مشکل از قدیم همراه این سری بوده است. من به دلیل اینکه همیشه از چالش در بازیها استقبال میکنم، بازی را روی بالاترین درجه سختی شروع کردم که عملا غیر قابل بازی است. شما در این درجه سختی به شکلی غیر منطقی همواره میمیرید که بیشتر از چالش برانگیز بودن، حوصله سر بر است. مثلا شما در این حالت با دو ضربه میمیرید اما بازی به شما قابلیتی برای ماندن در نبرد و نخوردن این دو ضربه را نمیدهد.
در نتیجه شما همیشه در حال فرار برای بهبود سلامتی خود هستید و نمیتوانید درگیری فعالی در نبردها داشته باشید. بازیهای چالش برانگیر خوب مانند Bloodborne گیمر را وادار به بهتر شدن در بازی می کنند. این بهتر شدن پس از مدتی باعث میشود که بتوانید چالش بازی را رد کنید که حس بسیار خوبی دارد. اما بازی اساسین کرید ۲۰۲۰ این حس را به شما نمیدهد.
بعد از چند ساعت بازی کردن در درجه سختی بالا همچنان به شکلی کاملا تصادفی و غیر قابل پیش بینی، بارها و بارها خواهید مرد و برای زنده ماندن باید فقط به شانس متکی باشید، که اصلا جذاب نیست. درجه سختی های دیگر بازی هم چالش چندانی نمیآفریند. این موضوع باعث می شود تا اساسین کرید والهالا در بخش اکشنها به خوبی دیگر بخشها نباشد. برای خود من گیمپلی بازی دلیل اصلی ادامه آن نخواهد بود.
علاوه بر مبارزات، بخش حرکات آکروباتیک و «پارکور» (Parkour) بازی اساسینز کرید: والهالا که یکی دیگر از مشخصات خاص این سری است، در Assassin’s Creed: Valhalla به سادهترین شکل خود ارائه شده است. شما میتوانید از هر سطحی بالا بروید، حتی اگر قوانین فیزیک اجازه آن را به شما ندهد. گویی با یک چسب نامرئی به صخره چسبیدهاید. به نظرم برای واقعیتر جلوهدادن این بخش میشد که تلاش بیشتری از طرف تیم سازنده صورت بگیرد.
من بخش مخفیکاری بازی اساسین کرید والهالا را نیز زیرمجموعه مبارزات آن قرار دادم. به معنای واقعی کلمه این بخش به سادگی آب خوردن است. یک قلعه با ده مدافع را به سرعت برق و باد میتوان بیدفاع کرد. بخش پارکور بازی به سادگی امکان دسترسی شما به همه قسمتها را میدهد. این یعنی به راحتی به دشمن بیخبر میتوانید نزدیک شده و دخل او را بیاورید.
اما اگر دیده شدید هم مشکلی نیست؛ سربازانی که شما را دیدهاند به خود زحمت گشتن پنج متر آن طرفتر را نیز نمیدهند و بعد از گذشت یک دقیقه دوباره می توانید مشغول کشتن آنها شوید! انگار نه انگار چند دقیقه پیش یکی از همقطارانشان به درک واصل شده است. بخش مخفیکاری آنقدر آسان است که شما ترجیح می دهید اصلا وارد نبرد رو در رو نشوید و فقط با مخفی کاری جلو بروید.
سیستم مورد نیاز اساسین کرید والهالا
اما بازی اساسینز کرید: والهالا سرشار از سرگرمی است که در سراسر نقشه بازی گسترده شده و میتواند ساعتها شما را سرگرم کند. یکی از جذابترین این سرگرمیها پرسش و پاسخهایی شعر گونه است که با افراد مختلف به شکل یک مبارزه انجام میشود. در این سرگرمی افراد شعری میخوانند و بازی چند گزینه برای جواب دادن در اختیار شما قرار می دهد که انتخاب جواب مناسب که دارای ریتم، اندازه، قافیه و معنای مناسب باشد کار چندان ساده ای نیست. به شخصه از این «مینی گیم» (Mini Game) خیلی لذت بردم.
فعالیتهای جنبی دیگر هم به وفور در دنیای بازی وجود دارد که به پربارتر شدن بازی کمک میکنند. مسابقات وایکینگی مختلف، «بردگیم» (Board game) و داستانهای فرعی بسیاری در بازی وجود دارند که کشف همه آنها نیاز به زمان زیادی دارد.
داستان بازی اساسین کرید والهالا
با پیشداوری وارد نشوید – جمع بندی بررسی بازی اساسین والهالا
با ذهنیت نه چندان مثبت در مورد بازی که دلایل آن را هم در ابتدا گفتم، شروع به تجربهAssassin’s Creed: Valhalla کردم و باید اعتراف کنم بازی بهتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم. گرچه بازی بخش مبارزات ناامید کنندهای دارد. من تجربه بازی عناوین نقشآفرینی و جهانباز بسیاری را دارم و شاید دروغ نباشد که بیش از هزار ساعت عناوین مختلف این حیطه را بازی کردهام. برای من اساسین والهالا یک بازی سرگرم کننده است که گرافیک زیبا و موسیقی دلنشینی دارد و بلد است یک داستان پر کشش را روایت کند. شاید Assassin’s Creed: Valhalla در حد عناوین شاهکاری مانند Witcher III: Wild Hunt یا Bloodborne نباشد، شاید پاشه آشیل قدیمی این مجموعه یعنی گیمپلی مبارزات معمولی، در این شماره نیز تکرار شده باشد، اما میتواند عنوانی مفرح باشد و تا مدتی شما را سرگرم کند. امیدواریم از نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla لذت برده باشید.
Verdict
Platform: PS4 – Score 7.5 out of 10
Assassin’s Creed: Valhalla is not a masterpiece on its level but it is playable and if you like good stories, fine music, beautiful graphics, and great narration, it would be enjoyable too
(بررسی بازی Assassin’s Creed Valhalla روی پلتفرم پلیاستیشن ۴، بر اساس نسخهی منتقدین ارسالی از طرف ناشر به نگارش در آمده است.)
سوالات متداول در مورد بازی اساسین کرید ۲۰۲۰
aسیستم مورد نیاز اساسین کرید والهالا
aگیم پلی بازی assassins creed valhalla
aداستان بازی اساسین کرید والهالا؟
برچسب: ،